„Jak kreatywnie wspierać rozwój dziecka?” Natalia Minge, Krzysztof Minge. Nasza nauka czytania, a raczej zabawy z Igorkiem zaczęła się po tym, jak ta książka wpadła nam w ręce.
A zaczęliśmy, gdy Igorek miał pół roku. Początkowo pokazywaliśmy Igorkowi karty ze słowami (wg Domana), ale po zapoznaniu się z metodą sylabową – zrezygnowaliśmy z czytania globalnego. Zaczęliśmy od nauki samogłosek i wyrażeń dźwiękonaśladowczych. Oczywiście wspieranie rozwoju dziecka i to kreatywne – nie ogranicza się tylko do samego czytania. W książce znajdziemy wiele przykładów, ćwiczeń, wskazówek i rzeczy godnych zapamiętania dla rodziców niemowlaków i starszaków– w obszarach ogólnego rozwoju, opisanych w sposób bardzo przystępny.
Ze względu na fakt, że my skupiliśmy się na nauce czytania, przedstawię spis treści w tym zakresie (a rozdziałów w książce jest czternaście):
Rozdział 5. Mowa i głośne czytanie dziecku
Kiedy mówić do dziecka?
Po co mówić do dziecka?
Jak mówić do dziecka?
Kiedy warto zacząć czytać dziecku?
Po co czytać niemowlęciu?
Po co czytać przedszkolakowi?
Jak czytać dzieciom książki?
Co czytać dzieciom?
Dlaczego to dorosły (a nie dziecko) powinien czytać na głos?
Rozdział 6. Nauka czytania
Kto może uczyć się czytać?
Po co uczyć czytać małe dzieci?
Jak można uczyć się czytać w każdym wieku (czyli od trzeciego miesiąca życia)?
Etapy nauki czytania
Jak zorganizować naukę?
Jak dostosować sposób pracy z dzieckiem do jego wieku?
Kontrowersje wokół metody globalnego czytania
Autorzy książki propagują metodę czytania wg Domana. Pomimo faktu, że my odstąpiliśmy od tego kierunku – uważam że książka jest godna do polecenia. Warto skorzystać z doświadczenia autorów jako rodziców i psychologów specjalizujących się we wspomaganiu rozwoju intelektualnego najmłodszych dzieci.
A tak zachęca do zakupu wydawnictwo Samo Sedno i my również zachęcamy do zapoznania się z tą książką 🙂
„Czy wiesz, że nowo narodzone dziecko ma większą potencjalną inteligencję niż Leonardo da Vinci kiedykolwiek wykorzystał, a nawet trzylatek może już czytać, liczyć lub mówić w dwóch językach? Do szóstego roku życia mózg kształtuje się aż w 80% – właśnie wtedy następuje rozwój możliwości intelektualnych, jakimi człowiek będzie dysponował przez resztę życia. W procesie wspierania rozwoju małego człowieka rodzice mogą odegrać naprawdę ogromną rolę, dlatego jeśli chcesz zapewnić dziecku najlepszy start, koniecznie sięgnij po ten poradnik”
Do kolejnego napisania!
Mama Igorka
Podobne posty: